Studioblitsene

Alle usakligheter og ditt og datt

Moderator: Arnold Hoddevik

John Colbensen

Re: Studioblitsene

Post by John Colbensen »

Vi bør absolutt kjøre dobbelt opp med kabler da.Ikke godt å stå der uten kabel når skyporten ikke virker heller.
jeg har lest meg opp litt og ser at skyport ikke vil fungere på de blitsene vi har i klubben.Mottakercellene til våre blitser kan ikke stille inn på den frekvensen som trengs til å ruke skyport.
Slik jeg ser det har vi to muligheter : Vi kan gå til innkjøp av en D-lite it blits... En slik blits vil respondere på skyporten og videreføre signalet til våre to blitser. Ellers må vi satse på kabler.Vi kan selge våre skyporter i så måte.Kan sikkert kjøpe dem jeg. (for full pris selvsagt siden det er min feil at vi gikk til innkjøp av dem) :)

Arnold Hoddevik

Post by Arnold Hoddevik »

Eit komplett sett nye blitsar, t.d. Elinchrom D-Lite 2 eller 4 To Go kostar ca 5800 eller 6500, og det vi har kan kanskje seljast for eit par tusen?
Ei ny lampe kostar vel kanskje 2500-3000 åleine, om eg ikkje har misforstått.
Sjølvsagt blir det litt dyrare å kjøpe nytt, men så spørs det kva fordeler det gir, og om det er verdt mellomlegget.

Eit anna sprøsmål er om vi skal ha dette utstyret. Etter mi meining er det bra for klubben å ha, men dersom det slett ikkje blir utleigd, så er det kanskje lite vits.

Uansett bør vi kjøpe kabel og innstillingslyspære, slik at utstyret kan brukast. Kjøper vi nytt, blir det bruk for Skyportane, men skal vi fortsette med det vi har, kan dei jo seljast. Eg syns ikkje du John skal føle deg pliktig til å kjøpe. Har du bruk for dei, er det fint, men dette er ikkje noko problem for klubben.
Beste helsing
Arnold Hoddevik
91179866, arnold@stayon.no

John Colbensen

Post by John Colbensen »

Personlig synes jeg vi kan gå til innkjøp av et nytt sett der skyportene kan brukes...f.eks. et sett med d-lite 4 it.Jeg er usikker på om vi kommer til å få noe særlig for det settet vi har nå ettersom det nå er litt "utdatert" og har fått noen skavanker.
Mitt forslag er å gå til innkjøp av 2 stk D-lite RX4http://www.fotovideo.no/Produkter/Studi ... 56476.aspx (et sett) og rett og slett beholde de vi har også. I tillegg kjøper vi en kabel (siden det nye settet inneholder en 5 meters kabel)
Det vil koste oss oppimot 7000,- dette. Men det kan generere mer interesse for utleie om vi har skikkelig oppdatert utstyr...

MayIrenFlem

Post by MayIrenFlem »

Det er nok like greit å kjøpe nye som å fortsette å flikke på de jeg har vil jeg tro :)

Jeg skal selge mine studioblitser om dere skulle være interessert i disse? Helt ubrukte og ikke tatt ut av esken en gang..

Haavard Hopland

Post by Haavard Hopland »

Hmmm...
Litt muggen på FotoVideo, som fekk opplyst kva blitsar vi har, og anbefalte / solgte oss disse skyportane uten å opplyse om at det ikkje kom til å virke...
Eg har ikkje så gode erfaringar med triggerkablar - har ein tendens til å svikte under bruk - og har kort levetid.
Eg meiner klubben bør ha studioblitsar OG at dei må kunne triggast vha skyport.
Ei anna mulighet enn å kjøpe nye blitsar er vel å kjøpe skyport receiver som kan koblast til dei blitsane vi har?
http://www.fotovideo.no/WebPages/Produk ... edium=link
Om vi kjøper nye blitsar går det vel kort tid før dei også blir herpa...?

Arnold Hoddevik

Kva for eit sett er det du skal selje, May Iren?
Beste helsing
Arnold Hoddevik

MayIrenFlem

Post by MayIrenFlem »

Skal selge ett Elinchrom D-lite 4 It To go set :)

John Colbensen

Post by John Colbensen »

har selv D-lite 4 It og er veldig godt fornøyd med dem. De virker også til skyporten ;)
Ikke det verste kjøpet klubben kan gjøre det

Monica Vestre

Post by Monica Vestre »

Ny kabel og det som trengs til det gamle settet og i tillegg kjøpe nytt av May Iren høres ut som en god ide :)

Arnold Hoddevik

Ja, eg synes også det er det mest naturlege valet, å kjøpe av May Iren og eventuelt skaffe ein kabel til det gamle. Då vil vi ha to kablar (der er kabel med det nye) og to skyportar, så det burde vere bra. I tillegg må vi ha ei pære til innstillingslyset på dei gamle. Den eine er defekt.

Vi må berre få May Iren til å gje ein pris eller bli einige med henne om prisen. Det er liten grunn til å prute, sidan settet ikkje er brukt og funksjonaliteten i dag er den same.
Beste helsing
Arnold Hoddevik

Post Reply